Intervju sa Markom Roeleveldom. Vožnja energetske tranzicije: Pogled na Alfenovo 15-godišnje putovanje u punjenju električnih vozila

Alfen, vodeća kompanija za energetska rešenja u Evropi, obeležava 15 godina inovacije u punjenju električnih vozila 2023. Sastali smo sa Markom Roeleveldom, izvršnim direktorom Alfena, da razgovaramo o tome šta je navelo kompaniju da počne da razvija rešenja za punjenje električnih vozila, o njenom trenutnom statusu i budućnosti industrije.

Šta je navelo Alfen da pre 15 godina krene sa razvojem rešenja za punjenje električnih vozila?

„U Alfenovom DNK je da pažljivo sluša svoje kupce, kako bi saznali šta im je potrebno. Naši višedecenijski partneri, holandski mrežni operater Essent (sada posluje pod imenom Enekis) razmišljali su o budućnosti električne mreže i obratili nam se 2008. godine da učestvujemo u eksperimentu sa električnom vožnjom i punjenjem. Već su razmišljali o uticaju EV punjenja na kapacitet i stabilnost mreže.

Električni automobili na način na koji ih danas poznajemo još nisu postojali, te 2008. (samo godinu dana kasnije, kompanija Tesla je lansirala svoj prvi električni automobil u SAD, i bio je veoma skup i izuzetno redak). Tako da su Essent, koji su želeli da eksperimentišu sa električnom mobilnošću, morali da ponovo izgrade VW Golfove. Kako? Samo su izvadili motor za gorivo i dodali osnovnu tehnologiju baterija. Alfen je izveo pilot projekat punjenja, sa ciljem da identifikuje potrebe i želje vozača električnih vozila. Ovaj pilot projekat nas je inspirisao da uvedemo propusnice za punjenje kako bi svaki vozač mogao da se identifikuje. Brzo smo otkrili potrebu za pozadinskim upravljanjem transakcijama, ali namerno nismo želeli da sami ulazilimo u taj posao.”

Kada je Alfen instalirao svoju prvu stanicu za punjenje električnih vozila?

„Instalirali smo prvi Alfen model pod nazivom ‘Tube’ u Den Bošu u septembru 2009. Bili smo veoma ponosni što smo proizveli prvu holandsku javnu stanicu za punjenje električnih vozila, vođeni potrebom da se pozabavimo najvećom preprekom koja je ometala prihvatanje električnih automobila u to vreme: nedostatak infrastrukture. 2010. godine uspešno smo uspostavili sistem „interoperabilnosti“ sa nekoliko drugih provajdera, čime smo obezbedili pristupačnost za naše klijente. Ova interoperabilnost je omogućila vozačima da pune svoja vozila bilo kojom propusnicom, što je bio vitalni korak ka elektrifikaciji mobilnosti. Postalo nam je jasno da je za postizanje ovog cilja neophodan udruženi napor, te smo blisko sarađivali sa ElaadNL, centrom znanja i inovacija za pametno i održivo punjenje električnih vozila, koji su formirali holandski mrežni operateri.

U to vreme, sve što je Alfen radio bile su trafo stanice. Zašto ste odlučili da se proširite na stanice za punjenje električnih vozila?

„Kao kompanija, uvek razmišljamo o tome da zadržimo konkurentsku prednost kontinuiranim dizajnom i dodavanjem vrednosti našim proizvodima kako bismo zadovoljili veoma dinamične potrebe naših kupaca. Oko 2004. dodavali smo pametne funkcije našim transformatorskim podstanicama uključivanjem daljinskog čitanja i kontrole dodavanjem softvera. Želeli smo da sami dizajniramo i razvijemo ove komponente jer da ih nismo konstruisali, ne bismo imali dovoljno dodatne vrednosti za naše kupce i mogli bismo da izgubimo svoju poziciju na tržištu. Tako smo napravili ove prve korake u „pametnoj“ tehnologiji koja je učinila prelazak na punjenje EV malo logičnijim.

Vratite nas nazad u EV revoluciju. Sa kojim izazovima ste se suočili u tim ranim danima?

„Pa, u prvim godinama smo bili programeri stanica za punjenje koji su funkcionisali na tržištu na kojem nije bilo prodaje električnih automobila. A kada su električni automobili kao što su e-Golf iz Volksvagena i Mercedes-Benz B-klase Electric Drive počeli da se pojavljuju na tržištu, svi su koristili različite protokole punjenja. Na primer, Renault je imao poseban pristup električnim vozilima, nalažući da oni moraju biti „Z-E spremni“. Ovo se razlikovalo od drugih proizvođača automobila. Japanski sistem je koristio režim 2 i zahtevao je poseban utikač za automobil.

Proizvođači automobila bi dolazili u Almere da sprovedu testove novih modela automobila kako bi se uverili da je njihova interpretacija komunikacionog protokola u potpunosti kompatibilna sa našom tehnologijom punjenja. A posećivali su ih i naši inženjeri. 2014. proizvođači automobila su uveli Mode 3 standardizaciju, pojednostavljujući prelazak na električnu vožnju za korisnike.

Interno, počeli smo sa malim timom inženjera, koji su nam pomogli da uvedemo pionirsko punjenje električnih vozila. Danas smo narasli na ~350+ FTE-ova, sa svakim članom tima koji radi na specijalizovanom i modernom proizvodnom pogonu, koji uključuje robote i kobote za poboljšanje kvaliteta i brzine. Ponosni smo što smo lideri na putu industrije punjenja električnih vozila, olakšavajući svima da pređu na čistiji, održiviji način prevoza.”

Na koje ste izazove naišli zbog kojih ste razmišljali o promeni kursa i kako ste ih prevazišli?

„U prvih 10 godina, naš glavni izazov je bio da učinimo finansijski izvodljivim ulaganje više novca od prihoda koji smo ostvarili. Bilo je potrebno mnogo kreativnog rešavanja problema da bismo uspeli u okviru naših finansijskih mogućnosti. Imali smo interne razgovore o tome u kom pravcu idemo i da li su troškovi vredni toga. Ponekad sam se pitao da li uopšte treba da nastavimo da sledimo EV san koji smo svi imali. Srećom, imali smo veoma posvećen tim koji je verovao u našu viziju i mi smo istrajali u tim izazovima. Gledajući unazad, ponosan sam na našu upornost, napredak koji smo postigli i poziciju koju sada držimo u industriji.”

Koje lekcije možete da podelite iz tih ranih dana?

„Imam filozofiju da, iako uvek morate da pokušate da procenite situacije i odmerite važne odluke, ponekad ne treba da se plašite onoga što je pred vama. Pokušajte da predvidite uticaj, ali i ostanite optimistični i verujte da možete krenuti napred kada se pojave novi izazovi. Imajte poverenja u sopstvene ideje.”

Kako pametna tehnologija podržava energetsku tranziciju?

„Shvatili smo da je pametnija elektroenergetska mreža kritična komponenta energetske tranzicije – omogućava bolju integraciju i upravljanje obnovljivim izvorima energije, kao što su energija vetra i sunca, u mrežu. Sa sve više i više isprekidanih obnovljivih izvora energije koji se dodaju u mrežu tokom vremena, postaje izazov uravnotežiti ponudu i potražnju i osigurati stabilnost mreže. Tehnologije pametne mreže pomažu u upravljanju ovim izazovima i povećavaju efikasnost i pouzdanost mreže. Osim toga, pametnija mreža može omogućiti integraciju električnih vozila, što zahteva značajno povećanje infrastrukture za punjenje i koordinaciju sa mrežom kako bi se izbeglo preopterećenje.

Kako se Alfen razvio od pionira u Holandiji do vodećeg igrača u evropskoj industriji za punjenje električnih vozila?

„Holandija je dobro poznata po svojoj politici podrške i podsticaja EV, uključujući poreske olakšice i ulaganja u infrastrukturu za punjenje, što je stvorilo povoljno okruženje za punjenje EV. Kao rezultat toga, doprineli su nam tenderi holandskih opština za brzi priliv prihoda, koje smo zatim ponovo ulagali u dalji razvoj.

Alfenov uspeh u Holandiji nam je omogućio da se proširimo na druge evropske zemlje poput Belgije, Velike Britanije, Francuske i Nemačke gde su tržišta električnih vozila brzo rasla. Naša stručnost na holandskom tržištu nam je takođe omogućila da iskoristimo svoje znanje i iskustvo za razvoj inovativnih rešenja za kućno, polujavno i javno punjenje električnih vozila, koja postaju sve važnija kako EV postaju sve zastupljenija širom Evrope.

Gradeći naše iskustvo na holandskom tržištu, uspostavili smo se kao vodeći igrač u industriji punjenja za EV sa prodajnim prisustvom u 13 zemalja danas i isporučenim više od 500.000 punjača. Dobro smo pozicionirani za nastavak rasta jer tržište električnih vozila u Evropi nastavlja da raste.”

Koje su buduće ambicije Alfena u rešenjima za punjenje električnih vozila, i kako vidite Alfenovu ulogu dok tržište nastavlja da se razvija?

„Naš cilj u Alfenu je da ostanemo jedan od vodećih igrača u infrastrukturi za punjenje električnih vozila u Evropi. Planiramo da kontinuirano širimo naš portfolio sličnih proizvoda i usluga kako bismo zadovoljili sve veće potrebe naših kupaca.

Planiramo da napravimo dalje korake u destinacijskom punjenju, što uključuje ponudu rešenja za punjenje na lokacijama kao što su tržni centri, sportski objekti i restorani. Ovo je oblast u kojoj vidimo veliku potražnju naših kupaca. Pored toga, shvatamo da će u budučnosti transparentnost cena i direktno plaćanje biti ključni za razvoj.

Ostajemo posvećeni ulaganju u istraživanje i razvoj kako bismo uveli nova, najsavremenija rešenja za punjenje električnih vozila za naše kupce. Dalje, nastojimo da osiguramo da naši kupci i vozači električnih vozila imaju besprekorno i praktično iskustvo punjenja.

Vidimo sebe kao ključnog igrača u oblikovanju budućnosti tržišta za punjenje električnih vozila u Evropi, i blisko ćemo sarađivati sa našim partnerima i dobavljačima kako bismo ostvarili našu viziju čistijeg, zelenijeg transportnog sistema. Kako tržište električnih vozila nastavlja brzo da raste, verujemo da će Alfenova stručnost i inovacije biti od ključne važnosti za nastavak razvoja infrastrukture za punjenje neophodne za podršku masovnom usvajanju električnih vozila širom Evrope.”